Hoe voorkom je problemen met het plannen van roosters?

17 okt 2022

Misschien herken je het wel als arts-assistent: er zijn veel last-minute wijzigingen aan het rooster. Soms zitten er fouten in, wat vervelende gevolgen heeft en je raakt volledig het overzicht kwijt door al die Excel-documenten, e-mails en verschillende versies van het rooster…

Uit het rapport ‘nationale A(N)IOS Gezond en veilig werken 2022’, uitgebracht door De Jonge Specialist, blijkt dat A(N)IOS gemiddeld 7,7 uur per week overwerken en maar liefst 44% van de A(N)IOS ervaart de werkdruk als te hoog. (https://dejongespecialist.nl/wp-content/uploads/2022/10/rapport-nationale-anios-enquete-gezond-en-veilig-werken-2022.pdf)

Dat is niet alleen vervelend voor jou en je team, maar het zou ook onnodig moeten zijn. Het roosterprobleem zou namelijk geen problemen moeten veroorzaken voor jou. Je wilt gewoon een duidelijk overzicht hebben van wanneer je moet werken en op een eenvoudige manier je vrije dagen kunnen regelen, zodat je niet teveel werkt. Je wilt goed voor jezelf kunnen zorgen zodat je je werk met veel plezier kunt blijven doen!

“Hoe zou het zijn als je op een eenvoudige manier wordt geholpen om een Arts met Grenzen te zijn?”

Tot enkele jaren geleden liepen arts-assistenten van het Haaglanden MC ook tegen deze problemen aan. In samenwerking met deze arts-assistenten werd easyplanner ontwikkeld. Een eenvoudig platform waarmee het rooster van de assistenten effectief en gebruiksvriendelijk gepland kan worden. Niet meer alles in Excel, maar in een systeem dat de planning voor je maakt.

Deze slimme software helpt roostermakers met efficiënt roosteren, waardoor fouten worden voorkomen, taken beter worden verspreid en de werkdruk inzichtelijk is. Dit zorgt ervoor dat jij als A(N)IOS met easyplanner meer invloed op je werk- en opleidingsomstandigheden hebt. Ook krijg je duidelijk inzicht in je overuren, waardoor ze gecompenseerd kunnen worden.

“Easyplanner is gebruiksvriendelijk en helemaal in te stellen naar onze wensen. De klantenservice verloopt snel en prettig. En door de agenda-synchronisatie kan iedereen het eigen rooster op de mobiele telefoon bekijken!”

– AIOS Interne Geneeskunde, Groene Hart Ziekenhuis –

Inmiddels maken meer dan 15 ziekenhuizen met veel enthousiasme gebruik van easyplanner. Zo wordt het gemak van een online planningstool door steeds meer beleidsmakers binnen ziekenhuizen erkend. Gelukkig maar, want op een simpele manier kunnen we hiermee de werkdruk van de AIOS en ANIOS verminderen!

“Met easyplanner zijn we eindelijk van ons roosterprobleem af. easyplanner is makkelijk in gebruik, flexibel en we hebben een perfect overzicht over alle taken. Daarnaast gaat het maken van het rooster vele malen sneller dan voorheen.”

– AIOS, HMC Westeinde –

Voorkom eenvoudig dat roostermakers over je grenzen kunnen gaan door zelf je beschikbaarheid onder controle te houden.

Ben je benieuwd naar alle mogelijkheden om roosterproblemen te voorkomen door gebruik van easyplanner? Bekijk dan vooral de website: https://easyplanner.nl/#/products?p=dagplanner-arts-assistenten